سابکول در کندانسور چیلر تراکمی (Sub cool)

1 . ورود احتمالی حباب های بخار مبرد باعث کاهش ظرفیت شیر انبساط چیلر و در نتیجه کاهش ورود مایع مبرد به اواپراتور می شود، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق مایع مبرد را در کندانسور چیلر تا دمایی پائین تر از دمای اشیاع سرد می کنند.
بنابراین سابکول یک امر ضروری جهت اطمینان از عدم ورود حباب گازی شکل مبرد به داخل شیر انبساط چیلر است. بدین معنی که  ایجاد اختلاف دمای مایع مبرد خروجی از کندانسور با دمای اشباع مبرد چیلر.

2 . زمانی که بخار مبرد بصورت سوپرهیت با درجه حرارت و فشار بالا  وارد کندانسور چیلر می شود، کویل کندانسور از هوای اطراف خود گرمتر می گردد. این اختلاف درجه حرارت بین کویل و هوای محیط باعث می شود که گرما از کویل کندانسور به هوای اطراف منتقل شود و بخار مبرد در داخل کویل کندانسور شروع به خنک شدن نماید و از حالت سوپرهیت به حالت درجه حرارت اشباع برسد. زمانی که بخار به درجه حرارت اشباع رسید تقطیر مبرد آغاز می شود.

مبرد به تدریج حرکت کرده و به انتهای کویل کندانسور می رسد و کاملاً به صورت مایع درمی آید و تمام گرمای نهان و سوپرهیت مبرد در کندانسور چیلر به هوای بیرون منتقل می گردد . 

سپس مایع مبرد شروع به از دست دادن گرمای محسوس خود می کند و درجه حرارت آن پایین تر می شود. در این حالت که درجه حرارت مایع مطابق با فشار کندانسور از درجه حرارت اشباع پایین تر می آید اصطلاحاً گفته می شود که مایع مبرد سابکول (فوق سرد) شده است.

3 .  سابکول در حقیقت خنک کردن مایع مبرد، پایینتر از دمای اشباع است. زمانی که سیستم شارژ اضافه شده باشد، باعث می شود که کندانسور کاملاً با مایع مبرد پر شود و این امر باعث کاهش ظرفیت دستگاه می گردد. این کاهش ظرفیت، به خاطر افزایش زمان حضور مایع مبرد در سیستم، یعنی خنک شدن بیشتر مایع مبرد است.

4 .  اختلاف دمای کم بین شرایط نرمال و سابکول، مشکلاتی را در اندازه گیری دقیق سابکول به وجود می آورد. اگر فشار دهش بالاتر از حد نرمال شد، باید نسبت به اندازه گیری سابکول اقدم کرد. سابکول بیش از اندازه همیشه در بار کامل (Full Load) بیشتر مشهود است.در سیستم های هواخنک ، شارژ گاز با افزایش مقدار سابکول مبرد در کندانسور مشخص می گردد.
در شرایط نرمال کاری این اختلاف دما 4 الی 7 درجه سانتیگراد می باشد.

با ما در ارتباط باشید :

www.damayab.ir

دفتر مرکزی فروش : تهران بزرگراه شیخ فضل الله جنوب بعد از پل جلال – خیابان سازمان آب – برج های نگین – نگین 9 – طبقه همکف – پلاک 47
تلفن (5 خط) : 88233831
فکس : 88233768
Email:info@damayab.ir

آدرس دفتر فروش کرج : میدان مادر ساختمان بانک کارافرین پ 431 واحد 10
تلفن (5 خط) : 02632736740           02632736958
فکس : 02632774410
Email:info@damayab.ir

پمپ داون کردن چیلر تراکمی (pump down)

1 . در اکثر چیلر های تراکمی که طراحی درستی برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به کمپرسور در اثر ورود ناگهانی مایع از اواپراتور هنگام استارت کمپرسور چیلر صورت م گیرد، درهنگام خاموش شدن کمپرسور عمل pump down انجام میگردد.

 

3 . pump down یعنی با صدور فرمان از ترموستات به شیر برقی برای بستن مدار مایع (و نهایتاً خاموش شدن کمپرسور) کمپرسور بلافاصله خاموش نمی شود بلکه با ادامه کار مکش از اواپراتور و جمع شدن سیال مبرد در کندانسور از طریق مدار رانش به دلیل بسته بودن مدار مایع، فشار اواپراتور کاهش یافته و در نتیجه زمانی که فشار به پایینتر از حد تنظیمی روی بخش L.P.C  (کنترلر فشار پایین) برسد،

4 . در این حالت سیال مبرد داخل اواپراتور تقریباً به طور کامل از طریق کمپرسور چیلر به داخل کندانسور منتقل می شود و هنگام استارت مجدد کمپرسور دیگر مایع مبرد در اواپراتور وجود ندارد که به صورت ناگهانی از طریق suction وارد کمپرسور شده و به سوپاپهای کمپرسور چیلر آسیب بزند.

5 . به دلیل متفاوت بودن فشار رانش در سیستم هایی با کندانسور آبی (برج خنک کننده) و با کندانسور هوایی بالطبع تنظیم H.P.C (کنترلر فشار بالا) در این دو مدل از چیلر  با هم متفاوت است در سیستم آبی معمولاً فشار خط مبرد روی 250 psi و در سیستمهای هوایی روی 350 psi تنظیم می شود.

با ما در ارتباط باشید :

www.damayab.ir

دفتر مرکزی فروش : تهران بزرگراه شیخ فضل الله جنوب بعد از پل جلال – خیابان سازمان آب – برج های نگین – نگین 9 – طبقه همکف – پلاک 47
تلفن (5 خط) : 88233831
فکس : 88233768
Email:info@damayab.ir

آدرس دفتر فروش کرج : میدان مادر ساختمان بانک کارافرین پ 431 واحد 10
تلفن (5 خط) : 02632736740           02632736958
فکس : 02632774410
Email:info@damayab.ir

رسوب گیری و اسیدشویی چیلرهای تراکمی آبی

1 .  با توجه به اهمیت فوق العاده عملکرد صحیح کندانسور بعنوان سطوح تبادل حرارت در کارکرد چیلرهای تراکمی آبی و امکان کاهش ظرفیت انتقال حرارت در کندانسور به دلیل قرار گرفتن رسوبات بر روی این سطوح ،  لازم است شستشوی کندانسور بصورت سالیانه انجام گیرد.
 
2 .  آبی که در سیستم چیلر گردش می کند در اصل نقش اصلی در انتقال حرارت را به عهده دارد و بایستی  از نظر میزان رسوب گذاری، خوردگی و آلودگی های بیولوژیکی همواره تحت کنترل باشد.و همچنین کلیه صافی ها نیز به صورت مرتب مورد بازدید قرار بگیرد که یک دوره سه ماه می تواند جهت کنترل صافی لحاظ گردد.
 
3 . کندانسور چیلرها بعد از مدتی کار کردن ، معمولاً رسوب می گیرند و باید رسوب زدایی شوند

 روش رسوب زدایی کندانسور :

3-1) در صورتی که امکان باز کردن درب کندانسور چیلر وجود دارد، با دیدن درون کندانسور از عدم وجود جسم خارجی مانند ذرات آهن، پلاستیک و یا هر جسم خارجی دیگر مطمئن شوید و در صورتی که چیزی در کندانسور چیلر مشاهده کردید بایستی محل ورود آن را بررسی نموده بطور  مثال در صورت دیدن فلز و زنگ باید تمام صافی ها، پمپ ها و برج ها بررسی شده و در صورت نیاز، تعویض یا تعمیر گردند.

 در صورتی که مقدار جرم و رسوب داخل کندانسور کم باشد یا دستگاه چیلر ظرفیت پایینی داشته باشد، میتوان پس از خاموش کردن فن های برج خنک کننده، ماده رسوب زدا با حجم معینی در مخزن برج ریخته پمپ کندانسور را روشن نمود تا مخلوط ماده رسوب زدا و آّب شروع به تمیز کردن مسیر و کندانسور نماید. این عمل باید آنقدر ادامه پیدا کند تا کندانسور چیلرکاملاً تمیز شود.
 بعد از اتمام شستشوی کندانسور با اسید، باید تمام مسیر لوله ها وکندانسور چیلر را به وسیله آب تمیز کاملاً شسته  و از خارج شدن باقیمانده اسید از مسیر اطمینان حاصل شود.در این روش باید از اسیدهای ضد خوردگی استفاده کرد تا به پروانه برج خنک کننده آسیبی وارد نگردد

3-2) در صورتی که مقدار جرم و رسوب داخل کندانسور زیاد باشد یا ظرفیت چیلر بالا باشد باید از روش دیگری استفاده نمود. باید ابتدا رسوبات موجود در داخل کندانسور را بوسیله فشار آب خارج کنید و پس از اطمینان از مسدود نبودن تک تک لوله های کندانسور  نوع رسوب را بررسی می نمایید زیرا هر نوع رسوب، مواد رسوب زدای خاصی نیاز دارد.

4 . پس از مسدود کردن مسیر رفت و برگشت برج خنک کننده به کندانسور و اطمینان از عدم نشتی شیرآلات  با استفاده از یک دستگاه الکتروپمپ با هد و دبی مناسب و یک دستگاه منبع ذخیره متناسب با حجم ذخیره کندانسور میتوان عمل اسیدشویی را انجام داد. 
برای اطمینان از محکم بودن تمامی بست ها و لوله های مورد استفاده و نیز باز بودن تمام لوله های کندانسور، یک مرتبه مراحل با آب خالص انجام می شود بدین ترتیب که منبع اسید شویی را از آب ترجیحاً گرم پر کرده و توسط پمپ، آب را از مخزن کشیده و به پایین ترین قسمت کندانسور چیلر وارد می شود و پس از پر شدن کندانسور با آب، از بالاترین قسمت کندانسور آب به منبع برگردانده می شود.

5 .  پس از حصول اطمینان از گردش کامل و بدون مشکل آب، اسید رقیق شده که در منبع ذخیره شده، توسط پمپ اسید در مسیر کندانسور جریان یافته و مجدداً اسید خروجی از کندانسور چیلر به داخل مخزن ذخیره هدایت می شود.
پس از اینکه رسوبات کاملاً توسط اسید شسته شد، بایستی مجدداً این مراحل با آب تمیز و سپس با مواد خنثی و بار دیگر با آب تمیز تکرار شود.

انتخاب نازل برای مشعل های گازوئیل سوز

  1. برای انتخاب صحیح نازل سوخت باید سه عامل زیررا  مورد توجه قراردهید:   
    1- مقدار دبی گازوئیل ( عدد گالن تعیین شده روی هر نازل )
    2- زاویه پاشش گازوئیل ( زاویه تعیین شده روی هر نازل )
    3- شکل پاشش گازوئیل ( حروف B ، H ، S و ... تعیین شده روی هر نازل )
  2. بطور مثال اگر ارزش حرارتی هر لیتر گازوئیل معادل 8500 کیلو کالری در نظر گرفته بگیریم  و حجم هر گالن معادل 3.785 لیتر باشد ،بنابر این ارزش حرارتی یک گالن گازوئیل برابراست  با:

    Kcal 8500*3.785=32000 Kcal
    مطابق مطلب فوق عدد نازل مورد نیاز برای مشعل گازوئیل سوز 220000 kcal ( اصطلاحا مشعل 5 تا 7 ) می باشد معادل :
    Us Gal. 6.8 = 220000 / 32000  در حالی که این عدد معمولا برای مشعل فوق Us Gal. 3.5 اعلام می شود. 
     آیا برای مشعل 600000 kcal ( دو نازله )آیا مجموع عدد نازلها باید Kcal 600000 / 32000= 18.75 G.P.H است؟
    هیچ شرکت تولید کننده مشعل چنین عددی را برای نازل مشعل فوق پیشنهاد نمی کند و عدد درست معمولا حدود 10 گالن است ، چرا ؟ 
     باید به دو نکته توجه کنیم  : 

    الف) کاهش %4 از راندمان احتراق به ازاء هر 300 متر افزایش ارتفاع از سطح دریا
    ب)    فشار نرمال 7 بار تئوریک و فشار ایجادی واقعی پمپ گازوئیل هر مشعل

  3. در مورد ردیف الف متناسب با افزایش ارتفاع از سطح دریا بدلیل کاهش چگالی (غلظت) هوا و طبیعتا کاهش اکسیژن موجود در آن نسبت به شرایط هوا در سطح دریا ، راندمان احتراق کاهش می یابد و در نتیجه بایستی سوخت کمتری برای مشعل تدارک دیده شود زیرا در غیر اینصورت بدلیل کمبود اکسیژن مورد نیاز ، احتراق مشعل همراه با خام سوزی و یا دود زدن انجام  میگیرد.


  1. بر این اساس برای شهر تهران که حدود 1500 متر بالاتر از سطح دریا است، راندمان احتراق حدود %20 کاهش می یابد و این به معنی کاهش %20 از میزان مصرف سوخت و نیز گرمای تولید شده می باشد . 
  2. در مورد ردیف ب ذکر این توضیح ضروریست که عدد گالن نوشته شده روی هر نازل بر مبنای فشار نرمال 7 بار  باشد یعنی اوریفیس آن نازل در فشار گازوئیل 7 بار به همان مقدار نوشته شده  سوخت عبور می دهد ولی از آنجا که فشار ایجادی پمپ گازوئیل مشعل ها بیشتر از 7 بار است ( طبق نمودار پمپها ) و در این فشار بیشتر ، طبعا اوریفیس نازل حجم گازوئیل بیشتری را از خود عبور می دهند . 
  3. مثلا در مورد مشعل 220000 kcal مثال اول معمولا فشار ایجادی پمپ گازوئیل حدود 12 تا 14 بار است که بایستی عدد نازل کوچکتری انتخاب گردد

بر این اساس برای انتخاب عدد گالن نازل گازوئیل هر مشعل :
1- ظرفیت گرما دهی مشعل گازوئیل سوز را بر عدد 32000 تقسیم می  نماییم.
2- عدد بدست آمده را با توجه به میزان ارتفاع محل نصب مشعل از سطح دریا تعدیل می کنیم. 

نمودار انتخاب نازل:

در خصوص زاویه پاشش در نازلهای گازوئیل با توجه به طول دیگ اقدام می شود یعنی اگر طول دیگ زیاد باشد و یا تعداد پره های دیگ های چدنی بیش از 10 عدد باشد از نازلهای 30 درجه و اگر طول دیگ کوتاه باشد از نازلهای 45 درجه استفاده می نماییم. از نازلهای 60 درجه برای دیگهای حرارت مرکزی بجز در موردی که سازنده دیگ توصیه کرده باشد استفاده نشود. 

  1. شکل پاشش گازوئیل باید مخروطی و با سطح قائده پر و یکنواخت ( S ) باشد از انواع نازل های H و یا B و ... فقط در مواردی که سازنده دیگ یا محفظه احتراق هیتر توصیه کرده است می توان استفاده نمود

با ما در ارتباط باشید :

www.damayab.ir

دفتر مرکزی فروش : تهران بزرگراه شیخ فضل الله جنوب بعد از پل جلال – خیابان سازمان آب – برج های نگین – نگین 9 – طبقه همکف – پلاک 47
تلفن (5 خط) : 88233831
فکس : 88233768
Email:info@damayab.ir

آدرس دفتر فروش کرج : میدان مادر ساختمان بانک کارافرین پ 431 واحد 10
تلفن (5 خط) : 02632736740           02632736958
فکس : 02632774410
Email:info@damayab.ir

مزایای استفاده از آبگرمکن خورشیدی

  1. استفاده از انرژی خورشید  میزان قابل توجهی از وابستگی ما به منابع تجدید ناپذیر انرژی(سوخت های فسیلی) می کاهد و گام بسیار موثری در امر حفاظت از محیط زیست، ذخیره منابع انرژی و گره گشای مسائل اقتصادی کشور خواهد بود.با توجه به موقعیت جغرافیائی ایران، مناطق وسیعی از کشور شدت تابش بسیار بالایی دارند. و با افزایش روزافزون هزینه سوخت های فسیلی و انرژی برق، بهتر آن است  از منابع نامحدود، پاک و رایگان انرژی های تجدید پذیر از قبیل انرژی خورشیدی به طور بسیار گسترده و وسیع استفاده کنیم.
  2. استفاده از آبگرمکن های خورشیدی، سیکل سرمایش خورشیدی، سیکل هیبریدی پکیج خورشیدی و گازی ، آب شیرین کن های خورشیدی و مولدهای الکتریکی خورشیدی،  بهترین روش ها در بهینه سازی مصرف انرژی و جلوگیری از استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی و دیگر انرژی ها است.
  3. آب گرمکن های خورشیدی یکی ازموثرترین طرح های استفاده عمومی و آسان از انرژی خورشید برای تأمین آبگرم مصرفی در بخش خانگی و صنعتی می باشد، بطوریکه دمای سطح کولکتورهای جاذب انرژی خورشیدی تاحدود 100 درجه سانتی گراد و دمای آبگرم تولیدی در مدلهای با راندمان بالا تا حدود نقطه جوش آب افزایش می یابد.
  4. این فرایند تامین انرژی به حدی موثر و کارآمد می باشد که حتی کشوری مثل آلمان که یکی از کشورهای واقع در بخش شمالی اروپاست، دارای اولین تکنولژی آبگرمکن های خورشیدی و از پیشروترین تولیدکنندگان آن است.
  5. اجزاء اصلی آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی:
    • کلکتور تخت خورشیدی
    • منبع  عایق شده ذخیره آب گرم
    •  پایه نگهدارنده و اتصالات مربوطه و منبع انبساط بسته
  6. کلکتورهای تخت خورشیدی با بهره گیری از بهینه ترین ورق های جاذب و عایق بندی مناسب، انرژی خورشید را توسط صفحه های جاذب مخصوص آلومنیومی جذب می نمایید و با تبدیل انرژی تابشی به انرژی گرمایی و انتقال همزمان این گرما به آب یا سیال عامل، مقدمات ذخیره آن را در مخزن فراهم می کند.
  7. در طرح آب گرمکن های خورشیدی همواره یک مکانیزم کمکی(Back Up)به عنوان تأمین کننده انرژی گرمایی مورد نیاز برای شرایطی که شدت تابش به میزان کافی وجود ندارد (شرایط ابری، بارانی و برفی) استفاده می شود، در اینجا سیستم کمکی، استفاده از پکیج های گازسوز دیواری است که با بکارگیری طرح ترکیبی آب گرمکن خورشیدی، مصرف سالانه انرژی پکیج گازسوز دیواری حداقل شصت تا هفتاد درصد کاهش می یابد. این بدان معنی است که علاوه برصرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی، طول عمر پکیج به دلیل کارکرد کمتر، به شدت افزایش می یابد.  میزان صرفه جویی انرژی در استفاده از هر متر مربع کلکتورهای تخت خورشیدی معادل یک لیتر نفت در روز برای 365 روز سال می باشد بنابر این علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه های مصرف انرژی خانوار در سال، ذخایر انرژی های تجدید ناپذیر نیز در راستای حفظ محیط زیست حفاظت می شود.
  8. استفاده از این دستگاه ها، آرام، بدون صدا و بی خطر و از دیگر مزایای این سیستم ها، نصب و استفاده بسیار ساده آنها خصوصاً با توجه به شدت تابش خورشید در موقعیت جغرافیائی ایران می باشد.
  9.  پروژه دیگری که از نظر سیکل ترمودینامیکی بسیار با ارزش است  تولید سرما از انرژی خورشیدی توسط کلکتورهای تخت و سیکل چیلر ابزوربشن در ظرفیت 5 الی 10 تن برودتی  می باشد که بسیار مناسب و کارا برای اقلیم های گرم و خشک و حتی گرم و مرطوب است. در این روش انرژی سرمایی در کارکرد یک سیکل سرمایش جذبی که توسط انرژی گرمایی (حاصل از سیکل خورشیدی) فعال میشود .
  10. در حال حاضر دانش فنی ساخت تک تک اجزاء سیکل سرمایش خورشیدی و نحوه راه اندازی و بکارگیری آن خصوصاً با توجه به زاویه تابش خورشید در کشور فراهم  است.
  11. استفاده از آب شیرین کن های خورشیدی نیز برای مناطقی که دارای آب لوله کشی بسیار سنگین ( از نظر سختی آب ) می باشد بسیار ساده و کارا است که دارای توجیه فنی و اقتصادی مناسبی می باشد.
  12. همچنین تولید برق خورشیدی توسط  سلول های فتو ولتائیک و نیز نیروگاههای برق خورشیدی، یکی دیگر از کاربری های این انرژی پاک  است.

با ما در ارتباط باشید :

www.damayab.ir

دفتر مرکزی فروش : تهران بزرگراه شیخ فضل الله جنوب بعد از پل جلال – خیابان سازمان آب – برج های نگین – نگین 9 – طبقه همکف – پلاک 47
تلفن (5 خط) : 88233831
فکس : 88233768
Email:info@damayab.ir

آدرس دفتر فروش کرج : میدان مادر ساختمان بانک کارافرین پ 431 واحد 10
تلفن (5 خط) : 02632736740           02632736958
فکس : 02632774410
Email:info@damayab.ir