لنت ترمز جرثقیل یک قطعه یدکی مهم برای جرثقیل است که برای کاهش سرعت یا متوقف کردن حرکت جرثقیل استفاده می شود. این لنت ها معمولاً از مواد ساینده مانند گرافیت یا سرامیک ساخته می شوند و به یک صفحه ترمز متصل می شوند. هنگامی که لنت ها به صفحه ترمز فشار وارد می کنند، اصطکاک ایجاد می شود که باعث کاهش سرعت یا متوقف شدن حرکت جرثقیل می شود.
لنت به طور معمول در یک سیستم ترمز درام استفاده می شود. در این سیستم، یک یا چند صفحه ترمز در اطراف یک درام می چرخند. هنگامی که لنت ها به صفحه ترمز فشار وارد می کنند، اصطکاک ایجاد می شود که باعث کاهش سرعت یا متوقف شدن حرکت درام می شود.
لنت یک قطعه یدکی مصرفی است که باید به طور منظم تعویض شود. عمر لنت ترمز جرثقیل به عوامل مختلفی مانند نوع ماده ساینده، شرایط کاری و میزان استفاده از جرثقیل بستگی دارد. به طور کلی، لنت باید هر ۱۲ تا ۲۴ ماه تعویض شود.
ویل بلاک (Wheel Block) یا جعبه چرخ، یکی از مهمترین قطعات جرثقیل سقفی است که وظیفه حرکت جرثقیل روی ریل را بر عهده دارد. ویل بلاک از یک شفت، دو چرخ و یک محفظه تشکیل شده است. شفت به محور اصلی جرثقیل متصل شده و چرخ ها نیز به شفت متصل هستند. محفظه ویل بلاک برای محافظت از چرخ ها و سایر قطعات داخلی در برابر گرد و غبار و رطوبت استفاده می شود.
ویل بلاک ها در انواع مختلفی تولید می شوند که با توجه به ظرفیت جرثقیل، سرعت حرکت و شرایط محیطی انتخاب می شوند.
ویل بلاک ها از جنس های مختلفی مانند فولاد، چدن و برنز ساخته می شوند. ویل بلاک های فولادی دارای مقاومت بالایی هستند و برای جرثقیل های با ظرفیت بالا مناسب هستند. ویل بلاک های چدنی دارای قیمت پایین تری هستند اما مقاومت کمتری نیز دارند. ویل بلاک های برنزی برای محیط های قابل اشتعال مناسب هستند.
ویل بلاک های جرثقیل سقفی از قطعات مهم و تاثیرگذار در کارکرد جرثقیل هستند و به همین دلیل باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. شرکت های معتبر تولید کننده جرثقیل سقفی، ویل بلاک های با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی تولید می کنند.
در صورت نیاز به تعویض ویل بلاک جرثقیل سقفی، توصیه می شود از ویل بلاک های اصلی و اورجینال استفاده کنید. استفاده از ویل بلاک های تقلبی می تواند منجر به بروز مشکلات فنی و حتی حوادث جبران ناپذیر شود.
جرثقیل یک دستگاه مکانیکی است که برای جابهجایی و ایجاد حرکت بارهای سنگین و حجیم استفاده میشود. این دستگاه از یک سیستم کابل، طناب یا لنگهای به نام “سیم بکسل” به همراه یک موتور برقی یا هیدرولیک بهره میبرد.
اصول عملکرد به این صورت است که سیم بکسل از طریق سیستم پرهها یا دستههای مخصوص به بار متصل میشود. موتور سپس برق مورد نیاز را فراهم کرده و انرژی لازم برای جابهجایی بار از طریق سیم بکسل ارائه میدهد. در صورت استفاده از هیدرولیک، انرژی توسط سیستم هیدرولیک تولید میشود.
جرثقیلها در صنایع مختلف مانند ساختمان، حمل و نقل، حفاری، معدن و دریانوردی بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. آنها برای جابجایی و نگهداری بارها به صورت افقی یا عمودی به کار میروند.
تنوع زیادی در انواع جرثقیلها وجود دارد که شامل جرثقیلهای سیم بکسلی، هیدرولیکی، هوایی و زنجیری میشوند. هر کدام از این انواع ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند و بر اساس نیازهای مختلف انتخاب میشوند.
جرثقیل سقفی یک نوع دستگاه جرثقیل است که به سقف یا سازههای فلزی نصب میشود و برای جابهجایی بارها در محیطهای صنعتی و کارگاهها استفاده میشود. این نوع به وسیلهای به نام “ترولی” یا “کارران” که بر روی ریلهای نصب شده در سقف حرکت میکند، حرکت میکند.
با توجه به مزایا و کاربردهای متنوع، جرثقیلهای سقفی به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در صنایع مختلف به کار میروند و در بهبود عملکرد و بهرهوری آنها تاثیرگذار هستند.
بازویی دیواری یک نوع دستگاه جرثقیل است که به دیواره یا سازههای عمودی نصب میشود و برای جابهجایی بارها در محیطهای صنعتی استفاده میشود. این نوع دارای یک بازو قابل تنظیم است که به بار متصل میشود و توسط یک سیستم کنترل بر روی دیوار یا ساختمان حرکت میکند.
سیم بکسل جرثقیل در سایت خرید و فروش جرثقیل و جرثقیل سقفی زینان به تحلیل آن می پردازیم.
طناب فولادی یا سیم بُکسِل (Wire Rope) نوعی طناب است که از الیاف فولاد ساخته میشود و مجموعهای از سیم، لایه سیم و مغزی است. الیاف فولادی به صورت مارپیچ به هم تابیده شده و یک طناب را تشکیل میدهند، تعدادی طناب نیز بهطور مارپیچ به همراه یکدیگر به دور یک مغزی تابیده شده و تشکیل طناب قطورتری را میدهند که اصطلاحاً در فارسی بازار و صنعت کشور ما به آن سیم بکسل می گویند.
پیش از اختراع سیم بکسل، از انواع طنابهای ضخیم و همچنین زنجیرها برای بالابردن، کشیدن و حمل اشیا در صنایع استفاده می شد. طبیعتاً چنین ابزارهایی مقاومت و استحکام کافی را برای کاربردهای صنعتی ندارند و به همین دلیل نیز به سرعت دچار پارگی می شدند. سرانجام درسال 1834 میلادی، مردی به نام یولیوس آلبرت که در شهر کلاستال آلمان مهندس معدن بود، اولین سیم بکسل فولادی دنیا را ساخت. که آن دارای سه رشته با چهار سیم بود. سپس با پیشرفت علم و صنعت، استفاده از آن در سراسر جهان گسترش یافت. جان روبلینگ در سال 1841 میلادی در آمریکا شروع به ساخت طناب فولادی نمود و حاصل تلاشهای او توانست به عنوان مقدماتی برای ساخت پلهای معلق به کار رود.
موتور ضد جرقه جرثقیل نوعی موتور الکتریکی است که برای استفاده در محیطهای قابل انفجار طراحی شده است. این موتورها به گونهای طراحی شدهاند که در هنگام کار تولید جرقه یا شعله نمیکنند، که میتواند باعث انفجار شود.
موتورهای ضد جرقه جرثقیل معمولاً در محیطهایی استفاده میشوند که گازهای قابل اشتعال یا مایعات و بخارهای قابل اشتعال وجود دارد. این محیطها میتوانند شامل مناطق صنعتی، مخازن ذخیرهسازی، و کشتیها باشند.
موتورهای ضد جرقه جرثقیل و و جرثقیل سقفی دارای گواهینامههای ایمنی هستند که نشان میدهد آنها برای استفاده در محیطهای قابل انفجار ایمن هستند. این گواهینامهها معمولاً توسط سازمانهای بینالمللی مانند ATEX و IECEx صادر میشوند.