هواساز چیست؟

هواساز (Air Handling Unit) - هواساز های ژنیک (بهداشتی) دستگاهی است که گردش هوا را در تهویه مطبوع کنترل می نماید.

هواساز معمولا جعبه فلزی بزرگی می باشد که شامل، دمنده، کویل های گرم و سرد، محفظه فیلتر، صداگیر و دمپر است. هواساز ها عموما به مجرای کانالی سیستم های تهویه مطبوع، یعنی جایی که هوای برگشتی ساختمان باید به آنجا رود متصل میگردد. گاهی نیز هواساز هوای تازه وهوای برگشتی راازفضای داخل دریافت می نمایند.

هواسازهای کوچک دارای فیلتر هوا، کویل و دمنده هستند و تحت عنوان ترمینال یونیت معرفی می گردند. این ترمینال یونیت های ساده را کویل دمنده یا فن کوئل می نامند. هواساز های بدون برگشت هوا کاملا با استفاده از هوای تازه در شرایط استفاده %100 (Fresh Air) هواراازبیرون میگیرندوهیچ هوای برگشتی به آن هاواردنمی گردد. هواسازهای طراحی شده برای بیرون ساختمان در روی پشت بام نصب می گردند و به یونیت های پشت بامی نام دارند.

ساختار هواساز - هواساز هایژنیک:

 معمولا دور تا دور هواساز را با فریم های فلزی و پانل های توپر با توجه به پیکر بندی اجزای سیستم درست می کنند بخش های داخلی از کانال های فلزی تک لایه با پانل توپر فلزی روکش شده، ساخته می گردند. فلزها در بدنه سیستم جهت کارکرد طولانی مدت گالوانیزه می شوند. در واحد های فضای باز برای جلوگیری از نفوذ آب از صفحات ضد آب در محل های اتصال استفاده می کنند.

هواسازهای بزرگتر از قاب های فولادی مربعی با دو لایه روکش و پانل های عایق ساخته می شوند.چنین طراحی افت حرارتی دستگاه وسروصدارانیز کم می کند. این هواسازهاگاهی تاچندین مترطول دارند و درکانالهای دنبالهم ساخته میشوند از این رو برای استحکام ومقاومت آنها از فولادها ریلی در زیردستگاه استفاده می نمایند.

www.damayab.ir

دفتر مرکزی فروش : تهران بزرگراه شیخ فضل الله جنوب بعد از پل جلال – خیابان سازمان آب – برج های نگین – نگین 9 – طبقه همکف – پلاک 47

تلفن (5 خط) : 88233831
فکس : 88233768
Email:info@damayab.ir

آدرس دفتر فروش کرج : میدان مادر ساختمان بانک کارافرین پ 431 واحد 10
تلفن (5 خط) : 02632736740           02632736958
فکس : 02632774410

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.